Vanliga frågor & svar - Info


Vanliga frågor & svar

Är det värt att reparera?

Statistiken säger att dom flesta skulle godta en reparation om kostnaden understiger ~30% av värdet på produkten.

Sedan finns det givetvis undantagsfall och i slutändan är det alltid helt upp till kunden vad som känns värt eller inte, särskilt när det inte alltid finns något likvärdigt att köpa för samma pengar.

Så ett snabbt exempel: om enheten är värd 5000:- skulle de flesta känna att en reparation är ok upp till en kostnad på ca 1500:-.

Tips: innan du bokar en tid hos oss rekommenderar vi att du ser över eventuella garantier & försäkringar som skulle kunna täcka skadan/arbetet.

Förmodligen är det fortfarande vi som får äran att utföra själva arbetet men att du själv slipper stå för större delen av kostnaden, låter bra va?😍

På det mesta som köps nytt i Sverige har du som konsument 12-24 mån garanti på dom flesta typer av varor, och även en reklamationsrätt på 3 år enligt lag.

Har du en försäkring som kan täcka för hela eller delar av skadan / arbetet så rekommenderar vi att du läser igenom försäkringsbrevet och kontaktar ditt försäkringsbolag innan du kontaktar oss!

Vi samarbetar redan med de flesta försäkringsbolagen där vi är mycket omtyckta pga våran marknadsledande dokumentation, oavsett om det gäller ditt fordon eller elektronik!

Varför kan jag inte ringa till er?

Jag driver företaget helt själv i dagsläget, vilket innebär att jag har många uppgifter att hantera samtidigt, nästan dygnet runt. 
Detta gäller särskilt under högsäsongen, som vanligtvis sträcker sig från mars till oktober. 

Hos oss har du kontakt direkt med teknikern som utför själva arbetet utan mellanhänder som kundmottagning eller reception, och får därmed en personlig service varje gång!

För att få arbetet att fungera smidigt och effektivt har jag valt att hantera alla förfrågningar, bokningar och kundkontakt via e-post, sms, DM, Chatt eller i vissa fall röstmeddelanden. Detta sätt att arbeta hjälper mig att:  

• Ha ordning och reda, så att inga detaljer missas eller blandas ihop.

• Alltid erbjuda fullt fokus utan avbrott på varje enskild kund, uppdrag och arbete utan kompromisser.

• Minimera risken för missförstånd kring avtalat arbete, reservdelar, arbetsorder eller annat.

• Använda notiser som en form av automatiserat kösystem, och behålla en rättvis väntetid på både kund-kontakt och bokningar.

• Ha möjlighet att gå tillbaka och se all information i lugn och ro, när det behövs och tiden finns.  

• Ta emot bilder och annat underlag direkt i förfrågan och inkludera  info kunden ger mig vid kontakt direkt i arbetsordern.  

Skulle jag ta emot samtal löpande under dagen är risken att jag regelbundet blir avbruten mitt i pågående arbete och inte hinna med det som behöver göras under avtalad tid.  Eller för dig som ringer, inte ha möjlighet att anteckna eller minnas allt som avtalats över telefon.

Därför är min arbetsprocess anpassad så här för att kunna ge er, både nya och återkommande kunder, den service jag vill erbjuda och ni förväntar er.  Jag hoppas på din förståelse och ser fram emot att hjälpa dig på bästa sätt via de kontaktvägar jag erbjuder!

Lämning & Hämtning

Till dig som ska lämna in ett arbete erbjuder vi det på flera olika sätt både personligt på plats och kontaktfritt!
allt för att göra det så enkelt och bekvämt som möjligt för kunden och för att vara flexibla med just lämning & hämtning som vi förstår ofta kan bli enklare att få till just udda dagar, tider & helger!
Kontakta oss så hittar vi ett upplägg som blir smidigt för oss alla!

Vad du behöver ha med dig

När du väl bokat en tid och ska lämna in ett fordon eller objekt rekommenderar vi att du dubbelkollar att alla de tillbehör vi kan behöva för att kunna hjälpa dig finns tillgängliga, som exempelvis:
- Batterier, laddare nycklar, larm-fjärr mm till ett elektriskt fordon. 
- Extra lås & nycklar till div förvaringsutrymmen vi kan behöva åtkomst till för demontering & felsökning.
- Serviceboken & låshylsan till bilen som ska in på service ligger i fordonet eller lämnas in i samband med bilen.
- Dokumentation från tidigare arbete/felsökning mm.

Betalning

Betalning sker vanligtvis med faktura över e-post, eller på papper om så önskas. På fakturan finns en QR-kod för enkel betalning via Swish.

Vi ser givetvis helst att du betalar fakturan så snart det är möjligt, Men med Faktura får du som privat-kund en kostnadsfri kredit på 14 dagar, och upp till 30 dagar för företag.


Försäkringar

Det är din försäkring som täcker ditt fordon även när det står hos oss, precis som om du tex parkerar på en vanlig allmän parkering utanför mat-butiken. 

Därför är det mycket viktigt och helt ditt eget ansvar att särskilt fordon inte är avställt och har en aktiv försäkring som gäller även om du har ditt fordon inlämnad hos oss under en tid.

Förvaring

Även om det är din försäkring som gäller för dina ägodelar så känner vi fortfarande att objekt som står förvarade hos oss hamnar lite under vårat ansvar. och av uppenbara skäl har vi inte plats eller resurser till att förvara fordon och objekt på ett säkert sätt längre tid än vad som är nödvändigt. och ser därför helst att du hämtar dina ägodelar så fort du har möjlighet efter att vi har meddelat dig att ett arbete är färdigt eller av andra skäl är redo att hämtas upp!

Vi förstår givetvis att det kan dyka upp saker som förhindrar och försvårar en upphämtning men vi uppskattar verkligen om du har möjlighet att se det ur vår synvinkel då dagar lätt blir till veckor och veckor snabbt blir till månader.

Personbilar:

Vilken service behöver min bil?

Detta skiljer en hel del från en motor/bilmodell/utrustning till en annan! Även drivmedel, kör-stil, kvalité på tidigare reservdelar och mycket annat kan påverka intervaller då vissa komponenter, filter mm behöver bytas ut mot nya.

*Är du nyfiken på mer exakt vad just din bil behöver & när rekommenderar vi att du kikar igenom bilens egen service/instruktions-bok*

Men lite generella riktlinjer på service-tillägg, intervaller och komponenters beräknade tekniska-livslängd (på personbilar) Kan du se genom att klicka: Här

Eller bilda din egen uppfattning om vad vi kontrollerar och utför på en stor resp. liten inspektionsservice utifrån våra: Service-Protokoll

Vad ingår i "5% förbrukningsmaterial"?

Exempel på material som ingår i förbrukningsmaterial: kemikalier, lim, tätningsmedel, smörjmedel och sprayer som ofta används i små volymer men har ett högt inköpsvärde som hel förpackning.

Andra exempel på förbrukningsmaterial: wagos, kortare bitar kabel, krympslang, lödtenn, buntband, tape, enstaka o-ringar, verktygsslitage mm som inte är lönt att debitera löst var för sig på varje faktura.

Exempel på vad som inte ingår i förbrukningsmaterial: reservdelar, spolarvätska, kylarvätska, motorolja, växellådsolja, glödlampor etc som köps specifikt och utvalt till just din bil, Specifik hårdvara som bult/skruv/mutter där vi oftast använder oss av rostfritt som är klart mycket dyrare men värt varje krona.

Vad är "miljöavgift"?

Miljöavgiften är en avgift vi tar ut per liter för hantering av oljor och kemikalier, då det kostar oss både arbetsmässigt och återvinningsmässigt att kassera detta på ett miljövänligt och korrekt sätt.

Gör vi en service på din bil och byter ut 7 liter motorolja och 1 liter bromsvätska så har vi nu totalt 8 liter av din gamla motorolja & bromsvätska som räknas som miljöfarligt avfall under vårat ansvar som vi vill kunna hantera på ett hållbart sätt.

Därför har vi valt att debitera 15:-/liter för hantering av miljöfarliga vätskor. Men övrigt avfall som: metall, kartonger, plast och vanligt brännbart avfall som hanteras i samband med arbetet ingår i timdebiteringen.

Vad menas med ett "Test av bil"?

Bil-tester måste nog vara ett av de arbeten jag gjort mest även på tidigare arbetsplatser. På Porsche var det oftast för förlängd /beg-garanti som då kallades "Porsche Approved" och hos Kaiser Classic var det mycket för försäljningsuppdrag/värdering men även för den entusiastiska kundens räkning.

Test av bil innebär: en fullständig genomgång av hela bilen där vi helt enkelt letar (med lupp) efter fel och brister. Både yttre/inre skick, funktioner, felkoder och slitage mm. för att få en detaljerad bild av bilens helhets-skick. Perfekt för dig som ska Köpa/Sälja eller precis har köpt en ny-begagnad bil och vill veta vilka eventuella fel och brister som finns sedan tidigare och om slitaget känns normalt och kan förväntas sett till bilens ålder & miltal.

Vi följer våra egna test-protokoll från punkt till punkt, vid varje test utan undantag (no mercy) noga framtagna och sammansatta för att alla tester och bilar ska ha samma förutsättningar. (testprotokollet är baserat på protokollet för en stor service men är sedan vidareutvecklat för att vara ytterligare ett par steg mer omfattande & i detalj)

När testet är gjort och bilen provkörts en sista gång kategoriserar eventuella anmärkningar och noteringar efter kategorier som Yttre kondition / Inredning / Tekniskt motor & drivlina mm. och dokumenterar alla värden, mått och felkoder etc som du får med dig hem och kan tillägga i bilens historik. (eller hålla mot den där j*vla bilhandlaren😏)

Vi lägger även upp alla eventuella fel och brister i en prio-ordning efter vad vi av erfarenhet, säkerhetsskäl och din budget tycker bör åtgärdas först och främst, hela vägen ner till de fel som anses mer som "nörderier" och som de flesta nog ser som oväsentliga skönhets-fel.

Tekniker Tyresö Landgren Dynamics

Troubleshooting & Repair

  • 27 years Tyresö.
  • 10 years in the automotive industry.
  • Porsche specialist.

Out of personal interest, I specialize in electric vehicles, electronics, power electronics, battery systems, etc.

More about me

Contact