Med hjulskiftet runt hörnet kommer här lite nyttig information till dig som byter dina hjul själv! (eller låter en stressad underbetald stackare göra det mellan två containrar på en allmän parkering för 250:- ”inkl moms”)
-
Utöver de uppenbara skräckexempel varje år med hjul som lossnar, skeva fälgar, bultar som går av eller ojämnt däckslitage kan felaktigt åtdragningsmoment av hjulbultar/muttrar deformera bromsskivor permanent genom ojämnt klämtryck som tillsammans med värmeutvecklingen som uppstår vid inbromsning över tid kan leda till skeva bromsskivor.
-
Vilket orsakar pulserande bromspedal, skakningar i ratt (för främre bromsskivor) eller säte (för bakre bromsskivor) samt påskyndat slitage. Både för hård, lös eller ojämn åtdragning av hjulmuttrar kan ge dessa problem.
Använd alltid en momentnyckel, och dra åt i ett stjärnmönster enligt tillverkarens anvisningar & rekommendationer.
(För något som många inte vet om är att även bromsskivan sitter monterad och på sin plats med hjälp av hjulbultarna och det klämtryck som uppstår mellan fälg och hjulnav. De små skruvarna som bromsskivan skruvas fast med vid installationen är enbart för att hålla bromsskivan på sin plats fram tills att hjulet monteras)
Gränsen för en bromsskivas kast i sidled på personbilar med skivbroms är vanligtvis begränsad till 0,025–0,050 mm av de flesta tillverkare. (försök att hålla det måttet mellan tummen och pekfingret)
-
Skeva bromsskivor uppstår främst av överhettning, hård inbromsning eller ojämn material-överföring och leder till vibrationer, pulserande pedal, gnissel eller skrapljud.
Annat som ökar risken ytterligare för slagna bromsskivor är bland annat billigare bromsskivor och/eller felaktig installation.
-
Oavsett orsak åtgärdas det genom att låta en kvalificerad mekaniker först och främst inspektera bromssystemet. Men både bromsskivor och bromsbeläggen behöver i dessa fall oftast bytas ut för att återställa en säker och tillförlitlig bromsprestanda.
-
och blir därmed en dyr läxa för något som enkelt kunnat undvikas.